Мітки

неділю, 12 листопада 2017 р.

ВИВЧЕННЯ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ТЕСТІВ ТОРРЕНСА

Е.П. Торренс, створив найвідоміші тести креативності, звернув основну увагу не так на продукти, як на процес творчого мислення.
Показники тексту визначаються чинниками: легкість, гнучкість, оригінальність і точність.
Тести Е.П. Торренса створені у 1966 року. Усі тести згруповані в вербальну і невербальну групи. Перша група визначає словесне творче мислення, друга - образотворче творче мислення. Для того, щоб уникнути занепокоєння піддослідних і створити сприятливу психологічну атмосферу, тести називаються заняттями, і причому заняттями веселими. Тести підходядб для використання в дитячих садках і у всіх класах початкової школи. Їх потрібно проводити індивідуально і усно.
Тест Е.П. Торренса на вербальне творче мислення (1966) призначений для діагностики в дітей віком таких характеристик, як вміння ставити питання, встановлювати можливі причинно- наслідкові зязки відносно ситуації, зображеної на серії малюнків, пропонувати оригінальні засоби застосування звичайних предметів, ставити нестандартні подальші питання щодо добре знайомого предмета, будувати речення.
Невербальними тестами передбачається виконання піддослідно таких завдань, як конструювання картин (з урахуванням зображення яскраво розмальованих фігур неправильної форми), завершення малюнка, використання паралельних ліній чи кіл упорядкування зображень. Надійність тестів дуже велика- від 0,7 до 0,9. Вербальні надійніші, ніж образотворчі.
Тести Торренса використовують у вітчизняній психодіагностиці розумового розвитку. Але це буде не просто їх переклад, а ретельне їх адаптування, перевірка надійності.
Тест «Домальовування» на дослідження невербального творчого мислення в дітей 4-10 років.
Матеріали:аркуш білого паперу, у середині якого простим чи чорним олівцем намальовані контури.
Інструкція. Подивися на цей аркуш. Хто з дітей почав малювати, але я не встиг закінчити. Подумай, що можна домалювати і закінчи, будь ласка, малюнок.
Проведення тесту. Дітям дають лише простий чи чорний олівець. Дорослий не втручається у процес малювання.Лише каже,що можна малювати все , що хочеш. Для домальовування дітям зазвичай пропонують почергово 5-6 контурів.Після виконання кожного завдання в дитини запитують, що саме намальовано на малюнку, але при виникненні труднощів з відповіддю дорослий не наполягає на ній.
Аналіз результатів. При інтерпретації даних звертають увагу на швидкість, гнучкість й оцінюють оригінальність отриманих відповідей.
Швидкість пов'язують із чисельністю відповідей. Максимальне кількість балів - 3, мінімальне - 0 (якщо вона відмовляється малювати). Гнучкість оцінюють за кількістю і різноманітністю використаних предметів в змісті малюнків. Відмова від завдання - 0 балів, якомога більше балів - 3 (під час використання кількох різних предметів). Оригінальність різних редметів оцінюється за балами:
1 - звірі, їжа, транспорт;
2 - іграшки, людина;
3 - герої казок, одяг, птах, рослина;
4 - меблі, рыби;
5 - комахи, техніка;
6 - предмети туалету, світильники, музичні инструменти, постільні принадлежності.
Крім швидкості, гнучкості і оригінальності, оцінюють і характер малюнка - важливий показник творчих здібностей дитини. При відмову малювати, відтворення тотожного образу контуру поруч із основним, прикреплення овалу до паперу без називання малюнка і домальовування - 0 балів. Домальовування з мінімальною кількістю ліній, у якому обігрується традиційне використання контуру (огірок, сонечко, кулька, хвилі) - 1 бал. Малюнок складається з додаткових елементів, поєднаних з основним контуром (людина, кораблик, доріжка садом) - 2 бали. Основний контур є частиною чи деталлю (включенням)всього малюнку - 3 бали. Малюнок несе певний сюжет, висловлює деякі дії - 4 бали. Малюнок включає у собі кілька персонажів чи предметів, які розкривають його тему, яка підпорядкована одному смисловому центру, пов'язаному з основним контуром - 5 балів.
У нормі діти повинні набирати 6-9 балів, отримавши 1-2 бали за швидкість, гнучкість і оригінальність, і 3-4 бала за характер малюнку. Норма залежить від віку, який впливає лише на зміна стимулюючоо матеріалу. При велику кількість балів (11 і від) можна казати про високий рівень творчого мислення дитини, його обдарованості. Діти, які набрали менше 2-3 балів, фактично немають творчого мислення, хоча можуть мати високий інтелектуальний рівень.
Тест для дітей 7-10 років, за допомогою якого досліджують невербальне і вербальне творче мислення.
Матеріа:3 ряди по 5 кружечків у ряду на аркуші білого паперу.
Інструкція. Подивися для ці кружечки. Тобі треба домалювати кожен із них так, щоб вийшла якась картина. Картинки ці мають бути пов'язані між собою і служити ілюстрацією для послідовної розовді.
Проведення тесту. Після інструкції дітям дають аркуш паперу з написаними ньому кружечками та простий олівець. Час роботи має перевищувати 15 хвилин. Після закінчення роботи дітей просять дати назву розповіді і скласти саму розповідь. При цьому діти повинні користуватися зробленими малюнками як своєрідною схемою оповідання. Коли якийсь кружечок перепущено, дорослий повинен зазначити дитині це і дати їй можливість виправитись . Коли дитина справитися не може з завданням повністю (немає оповідання, ні малюнків) чи частково (є або розповідь, або малюнок, чи малюнки і розповідь не збігаються між собою), дорослий може навіть перервати тест.
Аналіз результатів. Малюнки оцінюють так як і в тесті «Доальовування». Розповідь оцінюється за показниками - гнучкість, швидкість і оригінальність, і навіть за загальним змістом.
Зміст оповідання оцінюється так - у відмові від роботи - 0 балів. Якщо замість звязаної розповіді дитина може сказати лише про реальний зміст окремих малюнків-кружечків - 1 бал. За наявності кількох, які пов'язані один з одним епізодів, кожен із яких об'єднує у єдине ціле кілька малюнків - 2 бали. Використання запозиченого сюжету (відомого оповідання, казки) для поєднання малюнків переважно у всіх 15 кружечках - 3 бали. Оригінальний сюжет, який звязує всі малюнки - 4 бали. Важливо розглядати, як якість малюнків (образна креативність), і зміст оповідання (вербальна креативність).
Тест «Що може бути одночасно» для діагностики 7-10 літніх дітей спрямований на дослідження вербального творчого мислення.
Матеріал: набір запитань,які по порядку даються дитині.
Що може бути одночасно:
1 - жвавий і неживий;
2 - чорним і білим;
3 - маленьким і нічого большим;
4 - м'яким і твердым;
5 -легким і важким;
6 - гарячим і холодним
7 - кислим і солодким.
Інструкція. Я тебе зараз буду запитувати, ти повинен мені відповісти де правильна відповідь і при чому швидко.
Проведення тесту. Дітям почергово ставлять запитання: Що може бути одночасно білим і чорним? Солодким і кислим? І далі. Коли дитина не зрозумівши питання дає двв відповіді, йому нагадують, йдеться про один предмет, які можуть водночас бути, наприклад і білим, і чорним, а не двох предметів, один з яких білий, а інший - чорний. У разі повторних помилок чи відповідей тестування преривають.
Аналіз результатів. При аналізі підраховують кількість балів по наступним параметрами: швидкість й оцінити оригінальність. Зазвичай, діти набирають 3-4 бали, що є середнім рівнем креативності.
Визначивши рівень творчого мислення учнів , їх гнучкість, швидкість й оцінивши оригінальність, ми поділяємо дітей на чотири групи:
- найвищий рівень мислення (12 балів) ;
- високий рівень мислення (10-11 балів) ;
- середній рівень мислення (7-9 балів) ;
- низький рівень мислення (6 балів) .

Таємниця збуджує творчість
( А. Енштейн)
Дитяча творчість невичерпна. Його живильне середовище - порив до добра і краси, а ще почуття таємниці, яку дуже хочеться розгадати.Творчість завжди самодіяльна, успіх досягається на основі захопленості. Головний стимул творчості - величезна радість, яку вона дає і вчителеві, і учневі.
Процес розвитку творчих можливостей не може обмежуватися лише уроками. Важливу роль у цьому відіграє позакласна робота. А це і конкурс на кращий твір (прозу, поезію), випуск літературних газет, ілюстрації та малюнків до прочитаних художніх творів, конкурс "Срібне слово" на кращого читця художнього твору , це і проведення позакласних свят, конкурсів, конференцій. Діти беруть активну участь у проведенні свят, зборів, класних годин. Вміють організувати і провести конкурси, вікторини, ігри.
Рекомендації по підготовці сюжетно-рольових ігор і ускладненню їхніх сюжетів
1. Використання сюрпризних моментів (одержання листа, посилки, телеграми, приїзд та зустріч гостя і т. п.) з метою підтримки інтересу дітей до гри.
2. Відправлення листа, посилки з повідомленням, з проханням.
3. Читання книг по темі гри, обговорення сюжету, вчинків героїв.
4. Перегляд діафільму по темі гри.
5. Проведення екскурсії по темі гри.
6. Спостереження за працею дорослих в найближчому оточенні дитини (лікаря, медсестри, кухаря, швачки і т. д.).
7. Проведення бесід про різні професії, супроводжуваних розгляданням відповідних ілюстрацій.
8. Введення в уже знайому дітям гру нової ролі, уточнення обов'язків.
9. Надання дітям допомоги в організації ігрової обстановки.
10. Спільна з дітьми гра.
11. Внесення нових атрибутів, уточнення їх значення, варіантів застосування.
12. Постановка проблемних ігрових завдань.
13. Відвідування іншої групи, перегляд аналогічної гри, її обговорення.
14. Доручення дітям поговорити з батьками по темі гри (чим цікава та чи інша професія), після чого діти діляться один з одним тим, що дізналися.
15. Доручення батькам відвідати з дітьми пошту, зоопарк, автовокзал, магазини і т. д.; обмінятися враженнями.
16. Складання розповідей по сюжетно-образним іграшкам.
17. Обговорення з дітьми плану сюжетно-рольової гри.
18. Обговорення ходу і результатів гри (мета: допомогти дітям усвідомити свої дії та вчинки в сюжетно-рольовій грі).
19. Використання мімічних етюдів, елементів психогімнастики.
20. Залучення дітей до виготовлення та оформлення атрибутів.

Сюжетно-рольова гра «Пошта».Ø Заздалегідь виготовляються всі необхідні для її організації атрибути (конверти, бланки, листівки, сумку для листоноші, поштовий штамп), проводиться екскурсія на пошту, в ході якої діти знайомляться з роботою поштових працівників; складаю листи читається вірш «Пошта» С. Маршака.Сюжетно-рольова гра «Зоопарк».Ø Читаються дітям твори різних авторів, присвячені природі; розповіді про тварин, яких діти можуть побачити лише в зоопарку: верблюд, слон, мавпи і т. д., супроводжуючи розповідь показом ілюстрацій; виготовляються всі необхідні атрибути (силуетні фігури верблюда, ведмедя, слона, оленя і їх дитинчат, дерев, що ростуть в тих природних зонах, де живуть ці тварини; картонні вольєри для них, покажчики, інвентар для догляду за ними і т. д.).Для організації гри «Дорога» необхідно попередньо оформити автозаправні станції, путівки для водіїв вантажного транспорту, що перевозять різні вантажі, дорожні покажчики; розповісти про різні види машин (самоскид, бульдозер, екскаватор, бетономØішалка і т. д.), повторюються ПДР.Сюжетно-рольова гра «Пішоходи»Ø
Інформаційна частина. Розповісти дітям:
• про обов'язки пішоходів;
• про те, де дозволяється ходити;
• про правила переходу у встановлених місцях;
• про те, що забороняється пішоходам;
• про класифікацію дорожніх знаків (застережливі, що забороняють, інформаційно-вказівні та ін)
Атрибути: Набір дорожніх знаків, пішохідних доріжок, накидки, що позначають різні види транспорту, ілюстрації по дорожніх знаках
Створення проблемної ситуації
• Діти вирушили на екскурсію містом
Завдання дітей: вибрати безпечний шлях, дотримуватися правил дорожнього руху.
• Що трапиться, якщо не буде дорожніх знаків
Завдання дітей: згадати значення дорожніх знаків

Сюжетно-рольова гра «Пасажири»
Інформаційна частина. Розповісти дітям:
• про правила поведінки в громадському транспорті та обов'язках пасажирів;
• про те, де треба чекати транспортний засіб перед посадкою;
• про правила поведінки в легковому автомобілі;
• познайомити з професією кондуктора
Атрибути: Шапочка кондуктора, таблички зупинок
Створення проблемної ситуації
• Дітей запросили в музей.
Завдання дітей: підібрати безпечний спосіб пересування.Сюжетно-рольова гра «Служби порятунку»Ø
Інформаційна частина
• Розповісти дітям про дорожньо-транспортних пригодах та їх причини:
- рух і перехід дороги у невстановлених місцях;
- погодні умови;
- несподіваний вихід пішоходів на проїжджу частину;
-перехід на заборонний знак світлофора;
- ігри в недозволених місцях.
• Познайомити, зі спеціальним транспортом та його відмінними ознаками (проблискові маячки синього, червоного або оранжевого кольору, спеціальні звукові сигнали)
Атрибути:
• Набір дорожніх знаків,
• пішохідні доріжки;
• Накидки, що позначають різні види звичайного та спеціального транспорту;
• Ілюстрації спеціального транспорту.

Створення проблемної ситуації
• На виклик їде пожежна машина
Вважаю, що особистість учителя - секрет успіху у розвитку креативності. Тому уроки проводжу жваво, послідовно і обов'язково емоційно, намагаюся, щоб учні були моїми співрозмовниками, легко включались у бесіду, не боялись висловити свою думку, навіть в чомусь і помиляючись. Учні мають право на помилку! А нам, вчителям, потрібно допомогти дитині повірити в себе, ставитись до неї доброзичливо, довірливо, але із розумною вимогливістю, не допускаючи панібратства.
Сподіваюсь, що учні пронесуть у своїх серцях любов до рідного слова, до рідної української мови, і передадуть цю любов у спадок своїм дітям та онукам, бо тільки так можна зберегти і примножити любов до того, що тебе тримає на світі - це спілкування рідною мовою.
Проблема розвитку творчих здібностей - одне з головних завдань сучасної педагогічної науки, тому що безпосередньо від неї залежить формування світогляду дитини, можливість реалізації її творчого потенціалу.
. Дуже важливо, щоб використання різних креативних технологій в початковій школі знаходили продовження в середній ланці. Адже будь-яка творчість стимулює нестандартне мислення дитини.Від вирішення проблеми розвитку і вдосконалення креативних здібностей дітей залежить і формування особистості, якій притаманні найкращі якості справжнього українця.
Треба кожному вчителеві запам'ятати слова А. Дістервега: "Учитель мусить бути творцем". Тоді і учні будуть творчими послідовниками свого наставника.

Немає коментарів:

Дописати коментар